Hypotheek

Pheifer

Mediation & Advies

 

Soestdijkseweg Zuid 180

3721 AH Bilthoven

085 -  488.26.09

Info@pheiferbilthoven.nl

 

Vastleggen van het hypotheekrecht

Het definitief maken van een hypotheek gebeurt met het tekenen van de hypotheekakte bij de notaris. Een officieel document met veel juridische taal, waarin de afspraken die u met de bank heeft gemaakt over uw hypotheek worden vastgelegd. Wat staat daar nu eigenlijk in?

Op deze pagina bespreken we een aantal belangrijke zaken over de hypotheekakte. Rechten en plichtenDe hypotheekakte is een contract tussen u en de bank. Voor beide partijen worden de rechten en plichten officieel door de notaris vastgelegd, zodat daar later geen misverstanden over kunnen bestaan.

 

Recht van hypotheek

Waar het in de hypotheekakte met name om draait is het zekerheidsrecht van hypotheek.

U leent een geldbedrag bij de bank en de bank wil de zekerheid dat u dit geld uiteindelijk ook weer terugbetaald.(Meestal in 30 jaar tijd)

Daarom krijgt de bank van u het een recht dat de bank de zekerheid geeft dat zij het geleende bedrag uiteindelijk terug krijgen.  Of u betaald de lening uiteindelijk aan de bank terug, of de bank mag het huis verkopen als u de bank het geld niet terug betaald.

Dat maakt dat de bank in juridische termen de hypotheeknemer is, terwijl u de hypotheekgever bent.

Het woord hypotheek in deze termen gaat niet om het geleende geldbedrag, maar om het zekerheidsrecht van hypotheek.

 

Inhoud van de hypotheekakte

Wat staat er eigenlijk allemaal in een hypotheekakte? De inhoud van de hypotheekakte is niet voor iedere bank hetzelfde. Dat bepaalt de bank: bij de één is het een enorm gedetailleerd en lang verhaal, bij de ander veel korter.

De volgende gegevens staan in elk geval in de hypotheekakte:

-  De betrokken partijen : hypotheekgever (u), hypotheeknemer (de bank) en de notaris.

-  Het bedrag van de hypothecaire inschrijving.

-  Het onderpand waarop het hypotheekrecht afgegeven wordt.

-  Informatie over de afgesproken hypotheekrente.

-  Andere belangrijke zaken staan de ene keer in de hypotheekakte, de andere keer in de algemene voorwaarden.

   De verplichting om het onderpand te verzekeren bijvoorbeeld.

 

Hypothecaire inschrijving

De hypothecaire inschrijving is het bedrag waarvoor de bank van u het hypotheekrecht krijgt. Bij gedwongen verkoop is dat het bedrag dat de bank direct kan opeisen. Dit bedrag kan hoger zijn dan het bedrag dat u op dit moment van de bank leent. Hiervoor zijn twee redenen mogelijk:

-   Omdat er een bedrag opgeteld wordt bij het geleende bedrag voor achterstallige renten, boeten en

   kosten die de bank moet maken om het geld weer te innen als u niet meer betaald.

-   Omdat u ervoor kiest om de hypotheek hoger in te schrijven.

 

Kosten van de hypotheekakte

Een hypotheekakte kost geld. De kosten kunnen per notariskantoor behoorlijk verschillen. Elke notaris bepaalt zelf wat hij vraagt voor een hypotheekakte. Er zijn verschillende websites waarop u notaristarieven kunt vergelijken. Echter kijk altijd of de aangeboden tarieven all-in zijn. Veel notarissen geven een laag tarief af om u binnen te halen en rekenen vervolgens voor allerlei zaken extra. Ook hier blijkt “goedkoop vaak duurkoop te zijn”.

 

Tekenen van de hypotheekakte

De hypotheekakte moet door alle partijen getekend worden. U gaat daarvoor naar het kantoor van de notaris. Misschien verwacht u een vertegenwoordiger van de bank tegen te komen. Dat is meestal niet het geval. Een medewerker van de notaris tekent dan als gevolmachtigde namens de bank.

 

Inschrijving bij het Kadaster

Als de hypotheekakte door alle partijen getekend is zorgt de notaris voor inschrijving bij het Kadaster. Daarmee staat de hypotheek vermeld in de openbare registers. Pas na die inschrijving is de hypotheek helemaal officieel. De notaris stuurt u daarna een exemplaar van de ingeschreven hypotheekakte toe.

 

Wat doet de notaris voor het opmaken van uw hypotheekakte ?

In geval van het opmaken van een hypotheekakte moet de notaris een uitgebreid onderzoek doen naar de beschikkingsbevoegdheid van de hypotheekgever en naar de eventueel aan de eigendom verbonden verplichtingen.

 

In dat kader kunt u de volgende werkzaamheden van de notaris verwachten:

 

1. Onderzoek in de eigendomsakte om te zien hoe, en wanneer de eigendom is verworven door de hypotheekgever;

  

2. Eventueel verder onderzoek bij het kadaster als (het afschrift van) de eigendomsakte niet meer aanwezig is

    of niet de huidige situatie weergeeft;

  

3. Controle bij het kadaster naar de tenaamstelling van de woning; tevens een herhaling van dit onderzoek vlak

    voor het tekenen van de hypotheekakte;

 

4. Controle van de identiteit van partijen, aan de hand van een legitimatiebewijs (paspoort, id kaart of rijbewijs);

 

5. Onderzoek naar het huwelijksgoederen regime van de betrokken partijen. Was de hypotheekgever ten tijde

    van de eigendomsverkrijging gehuwd en is dat nu nog zo, of heeft er misschien een ontbinding van het huwelijk

   plaatsgevonden?  (bijv. door echtscheiding of overlijden).

 

6. Zo nodig onderzoek naar de persoonlijke omstandigheden van de hypotheekgever in andere registers (faillissements-, curatele-, bewind-, gezags-, huwelijksgoederenregister of handelsregister);

 

7. Het drie maal controleren bij het kadaster op eventueel reeds aanwezige hypotheken (en beslagen) op de woning, namelijk bij ontvangst van de hypotheekopdracht; vlak voor het tekenen van de hypotheekakte; en,

dadelijk na de inschrijving van de akte in de registers van het kadaster;

 

8. Zonodig het verkrijgen van de toestemming van bijvoorbeeld de echtgeno(o)t(e) van de hypotheekgever, of van de grondeigenaar in geval van erfpacht;

   

9. Het opmaken van de hypotheekakte op basis van de hypotheekinstructie van uw bank, met toezending vooraf van de ontwerptekst aan de hypotheekgever en de bank en de eventueel betrokken tussenpersonen;

 

10. Het gevraagd en ongevraagd geven van voorlichting over de consequenties van de hypotheekakte (eigendoms-technisch, erfrechtelijk en fiscaal);

 

11. Het toezicht houden op de betaling van eventueel af te lossen leningen en kredieten alsmede van te storten koopsommen van levens- of kapitaalsverzekeringen en/of beleggingsdepots;

  

12. Het tijdig sturen van de nota van afrekening aan partijen. Op verzoek van de taxateur wordt meestal ook diens taxatiekosten op de nota van afrekening gezet. Indien er door de hypotheekgever bijbetaald dient te worden, dient het eindbedrag van de nota van afrekening door de hypotheekgever tijdig worden overgemaakt naar de derdengeldenrekening van de notaris. Dit eventueel te betalen eindbedrag dient zo tijdig te gebeuren dat de bank van de notaris de ontvangst ervan kan bevestigen vóórdat de hypotheekakte wordt gepasseerd. Voor een overboeking door de bank van een hypotheeksom geldt hetzelfde.

Eindigt de nota van afrekening met een te ontvangen bedrag, dan wordt dit overgemaakt zodra het derde onderzoek (na de inschrijving in het kadaster, zie punten 7 en 15) bevestigd heeft dat zich geen onverwachte situaties hebben voorgedaan (bijvoorbeeld een beslag);

  

13. Het maken van een notariële volmacht indien u onverhoopt niet bij het ondertekenen van de akte aanwezig kunt zijn. De kosten van deze volmacht worden separaat doorgerekend op de nota;

 

14. Het na het geven van een toelichting ondertekenen van de hypotheekakte ('passeren') en de aanbieding van een afschrift aan het kadaster ter inschrijving van de hypotheekakte;

15. Na de inschrijving controle aan de hand van het derde kadasteronderzoek (zie punt 7 ) of er geen (verdere) beslagen zijn gelegd en het vervolgens uitbetalen van de gelden.

 

16. Toezending van het door het kadaster van een inschrijvingsstempel voorziene afschrift van de akte  aan de bank en het toezenden van een kopie van de akte aan de hypotheekgever.

 

 

--//--//--